Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  فرش 1600 شانه ، فرش ماشيني ، فرش كاشان ، فرش ماشيني كاشان ، شانه فرش فرش 1600 شانه ، فرش ماشيني ، فرش كاشان ، فرش ماشيني كاشان ، شانه فرش

فرش افشان کاشان

فرش 1600 شانه، حقيقت يا دروغ



اين روزها در برخي تبليغات محيطي با عنوان هايي مانند ” توليد نخستين فرش 1600 شانه جهان ” مواجه مي شويم كه توجه مخاطبان و مشتريان فرش ماشيني را به خود جلب نموده است. در پي سوالاتي كه برخي از عزيزان در اين خصوص داشتند و شبهه هايي كه در ذهنشان ايجاد شده بود در رابطه امكان توليد فرش 1600 شانه تراكم 4800 و تفاوت آن با فرش 1500 شانه تراكم 4500، تصميم گرفتيم كه خبر توليد فرش 1600 شانه را مورد بررسي دقيق تر قرار داده و درستي و نادرستي آن را براي شما بزرگواران شفاف سازي كنيم. لطفا زود قضاوت نكنيد و اين متن را تا انتها مطالعه نماييد!

تحليل خبري و اطلاعاتي فرش 1600 شانه       


در مرحله نخست اين شبهه وجود دارد كه هر محصول جديدي يك شركت توليدكننده دارد، به ويژه محصولات خاص همچون دستگاه هاي نساجي و به طور خاص تر دستگاه هاي بافت و توليد فرش ماشيني – توليد كننده هاي شاخص و شناخته شده اي دارند كه براي تمامي فعالان اين صنعت شناخته شده اند. بنابراين اگر دستگاه 1600 شانه توليد خود را آغاز كرده باشد،  مطمئنا از طريق وبسايت رسمي شركت توليدكننده آن منتشر مي شود.

شركت هاي توليدكننده دستگاه هاي بافت فرش ماشيني در حال حاضر منحصر شده اند به دو شركت وندويل و شركت شونهر. اين دو شركت مشهور و معتبر توليدكنده دستگاه هاي فرشبافي در تا زمان نگارش اين مقاله (آبانماه 1398 شمسي) هيچگونه خبري را در خصوص توليد، عرضه و يا حتي تصميم گيري در اين رابطه را در وبسايت هاي رسمي خود منتشر نكرده اند.

بررسي امكان فني توليد فرش 1600 شانه
نكته بعدي كه بايد به آن توجه كرد، همانگونه كه در مقاله مربوط به ” شانه فرش ” و ” تراكم فرش “ به طور كامل توضيح داديم، تراكم فرش (كه منظور همان تراكم طولي فرش است)، به راحتي قابل تغيير و كم و زياد كردن است. اما در مورد شانه فرش ماجرا بسيار متفاوت است. در حقيقت، تغيير در شانه فرش نه تنها در بعضي موارد غيرممكن است، بلكه در مواردي هم كه امكان افزايش شانه وجود دارد، با چالشهايي رو برو است كه اين كار را فقط با انجام تغييرات فني و طراحي مجدد دستگاه ممكن مي سازد.

البته بديهي است كه منظور ما از افزايش شانه فرش، آن گونه اي است كه بر روي يك دستگاه بافندگي اعمال مي شود تا آن را به سطح بالاتر ارتقاع دهد. مثلا تبديل و ارتقاء دستگاه توليد فرش 700 شانه به 1000 شانه و يا ارتقاء دستگاه توليد فرش 1000 شانه به فرش 1200 شانه و يا ارتقاء دستگاه فرش 1500 شانه به شانه اي بالاتر. و روشن است كه ساخت و توليد دستگاههاي بافت فرش با شانه بالاتر ممكن است و مورد بحث ما در اينجا نيست.

افزايش شانه فرش داراي چه چالش هايي است؟
يكي از چالش هاي افزايش شانه يك دستگاه بافندگي تغييراتي است كه بايد در ساختار و قطعات و ديگر موارد فني صورت گيرد. بنابر اين اگر شركتي بخواهد با انجام تغييراتي در دستگاه آن را به شانه بالاتر تبديل نمايد، بايد خود را آماده محدوديتهايي در توليد و راندمان فرش و همچنين انجام تغييرات در طراحي دستگاه نمايد. اين موارد مسلما مستلزم صرف هزينه زياد است. علاوه بر اين مدت زماني كه براي اين تغيير نياز است معمولا مدت طولاني است كه در اين مدت چرخ توليد شركت از كار مي افتد و اين نيز يكي ديگر از زيان هاي انجام اين تغيير است.

بعلاوه وقتي دستگاه بافت فرش ماشيني كه معمولا عرض آن 3 متر است به شانه بالاتر ارتقاء مي يابد، ناچار بايد افزايش شانه و تراكم عرضي را به شكلي جبران نمايد. اين امر سبب مي شود كه دستگاه تبديل شده كه قبلا مي توانست هر فرشي را تا عرض 3 متر ببافد پس از اين تغيير نهايتا مي تواند تا عرض 2.5 متر بافت نمايد. به عبارت ديگر ديگر امكان فرش 12 متري (3*4) با چنين دستگاهي وجود نخواهد داشت و نهايتا اين دستگاه مي تواند فرش 9 متري (2.5*3.5 متري) توليد كند.

مسلما اين يك محدوديت بسيار مهم براي يك دستگاه توليد فرش ماشيني است كه باعث مي شود فقط شركت هايي تن به اين كار دهند كه بيش از يك دستگاه بافندگي در يك گروه دارند و يا عرض دستگاه هاي بافندگي فرش آنها بيش از 3متر باشد. با تمام اين اوصاف و با در نظر گرفتن هزينه هايي كه افزايش شانه فرش ماشيني دارد، باز برخي از شركتها با جمع بندي مجموع سود و زياني كه در بلند مدت حاصل مي كنند اقدام به انجام اين كار كرده و مي كنند.

آيا فرش 1600 شانه توليد شده است؟

                  
بنابراين با توجه به نكاتي و چالشهايي كه در بالا ذكر شد اگر شركتي بتواند بر تمامي چالشهاي پيش روي خود غلبه كند، مسلما امكان توليد و بافت فرش 1600 شانه امري در دسترس و ممكن خواهد بود. بنابر اين اگر شركتي بخواهد فرش 1600 شانه توليد و اين كار را با ارتقا دستگاه پايين تر انجام دهد و با محدوديت عرض دستگاه نيز مواجه نشود كافي است كه اولا، يك دستگاه فرش 1200 شانه با عرض 4 متر داشته باشد. ثانيا هزينه هاي طراحي مجدد و انجام تغييرات در بافت و غيره تقبل كند.

به عبارت ساده تر دستگاه توليد فرش 1200 شانه با عرض 4 متر امكان تبديل شده به دستگاه 1600 شانه با عرض 3 متر را دارد. خيلي ساده و خودماني اگر بخواهيم با يك مثال (ن نه چندان دقيق) بيان كنيم به اين شكل مي شود كه وقتي شما تراكم 1200 را كه در 4متري وجود دارد، فشرده كنيد مي توانيد تراكم 1600 را در 3 متر داته باشيد!

با توجه به شواهد و قراين موجود و مطالبي كه در بالا ذكر شد بايد بگوييم كه در حال حاضر (تا زمان نگارش اين مطلب – پاييز 1398 شمسي ) اگرچه دو شركت بزرگ و شناخته دستگاههاي توليد فرش ماشيني، تا كنون دستگاه هاي ويژه توليد فرش ماشيني با شانه بالاتر از 1500 توليد نكرده اند و به همين دليل در سايت آنها نيز مطلبي در اين خصوص درج نشده است اما امكان توليد فرش 1600 شانه با تراكم 4800 وجود دارد و شركت فرش خاطره كوير كاشان ، نخستين شركتي است كه اقدام به توليد فرش 1600 شانه نموده است.

چگونه ادعاي فروشندگان را ارزيابي كنم؟
شما مي توانيد درستي و نادرستي مطالبي را كه در تبليغات به چشم مي خورد، با روش هايي كه ما در همين وبسايت در رابطه با آموزش كامل فرش ماشيني، در اختيار شما قرار مي دهيم بسنجيد. و قيمت فرش 1500 شانه ، 1600 شانه 1200 شانه و … را درست ارزيابي كنيد. اميدوارم اين مطلب براي شما مفيد بوده باشد.

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/8/14 ساعت: ۰۹ توسط:bestcarpet :